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未知の領域に飄々と挑戦する鶴岡魂
Tsuruoka soul who challenges the unknown area

佐久間 優(佐久間権左衛門 代表)
Masaru Sakuma (SAKUMAGONZAEMON Representative)

佐久間権左衛門は現在、米、ブドウ、大豆に取り組み、日本酒、ワイン、納豆などの加工品まで取り組んでいる。一貫して言えるのが、原材料と加工技術へのこだわりだ。日本酒は自然栽培の亀の尾を使用し、地元鶴岡の渡會本店とこだわりの純米酒を、ワインは酵母にこだわり火入れを最小限にとどめ、酸化防止剤は使わない。納豆は市販の納豆菌を使用せず、地元の納豆菌(自然菌)を使う企業とコラボしている。大量生産型の商品とは180度違う権左衛門ブランドは、まだ発進したばかりだが、生産者自らがプロデュースした商品が、今後どんな展開をするのか楽しみだ。
下記は2016年8月に米を中心にインタビューを行い、ファームレターにまとめた記事である。

Sakuma Gonzamon is currently working on rice, grapes, and soybeans, as well as processed products such as sake, wine, and natto. What can be said consistently is the commitment to raw materials and processing technology. Sake uses naturally grown Kamenoo, the Tsuruoka Watarainonten specializes in pure sake, the wines focus on yeast, minimizes burning, and does not use antioxidants. Natto does not use commercially available natto bacteria, but collaborates with companies that use local natto bacteria (natural bacteria). The GONZAEMON brand, which is 180 degrees different from mass-produced products, has just started, but I'm looking forward to seeing the future development of the products produced by the producers themselves.
The following is an article compiled in a farm letter after an interview conducted mainly in the rice in August 2016.

  • ブランドに負けない米作り

     全国的に冷害の年だった平成5年ごろから、米屋や個人のお客さまに米を直接販売するスタイルをとり始めました。当初、4トン車をレンタルして東京まで何往復も走って新米を届け、「今年の新米、おいしい?」と米屋に聞かれて戸惑ったものです。農家は普通、備蓄米を全部食べてから新米に切り替えるので、新米の試食をしません。「味見してから持って来てよ」と怒られてから、新米がとれたらまず自分で試食するようになりました。
     あるとき、新潟の魚沼よりおいしい年があり、「魚沼並みの値段で買ってもらえないか」と打診したら、「庄内の佐久間さんの米は魚沼みたいにブランドがない」と言われてしまいました。知名度を上げないとお客さまには届かない。いろいろ考え、どうせなら無農薬の有機JASのトップクラスのレベルを目指して努力しようと決意しました。
     無農薬から始めて、なかなかうまくいかないと感じていたときに、近所の自然農法の果樹農家からアドバイスを受けました。でも、試行錯誤しながら、米やブドウなど、多様な種類を栽培しているので、しっかり手が回りません。除草も効率的にできず、「肥料をやっても雑草に食われるだけだから、いっそやめてしまおう」と思いました。それが無施肥、自然栽培だということを意識せずにいたのです。平成22年ぐらいのことでした。

    味がない清廉な「味」に

     有機栽培を始めようと思ったときに、山形県川西町の米農家に話を聞きに行きました。その方が食味コンクールで何回か入賞していたことをきっかけに自分も挑戦してみましたが、最初の1~2年は決勝に残りませんでした。機械による数値測定の1次審査を通過するために、たんぱく質を低くすることが絶対に必要だったのです。そういう作り方を勉強して、賞をもらうようになりました。
     そのうち、無施肥栽培に切り替えました。牛糞・豚糞・鶏糞堆肥と、作物の味は資材によって変わります。無施肥栽培にすると、米の成分が何年かかけて稲に吸われ、最終的に資材の残留がゼロになります。そうするとコメの味がどんどんなくなります。でんぷん質ですから、噛んでいると甘みはありますが、さらっとしています。コンクールで試食の審査までいっても、うま味のある米としてひっかからなくなりました。「おかずの味をごはんが吸収して、1回ずつフレッシュな舌でおかずを味わえる。飲み込むと口の中がさっぱりとリセットされる」というのが米屋のコメントです。

    種とともに生きる

     育て方は天気次第です。稲の生育にベストな方法を自然の天候の中で選んでいかなくてはいけません。数字ではなく経験が大切です。なるべく多くの方法を引き出しに用意して、「この天気だったらこの手かな」と引っ張り出して使います。方法論はたくさん持っている方がいいと思います。
     稲が育つ養分を根っこが吸収して、1/3は稲の葉っぱや茎に、1/3は実に行き渡り、残りの1/3は新陳代謝をして排出されます。その老廃物も土の中で養分になります。イトミミズやドジョウなど、土や水の中の生き物も死ねば次の年の養分になり、稲が生きていく元になります。
     穂が熟して生きている状態で稲刈りをしますが、稲という植物を切り取って殺してしまうわけではありません。種として取って、また来年もこの田んぼに植えて、子孫を残すためにやっているのです。そうやって収穫した恵みを頂戴して我々農家が生きていく。そんな風に思っています。

    紅白の鶴亀で、めでたい米

     米は、亀の尾、コシヒカリ、ササニシキがメインです。亀の尾は、「東の亀の尾、西の旭」といわれた代表的な銘柄ですが、今ではあまり作られていません。3~4年前に秋田の方に種を譲っていただいて以来、自家採種で育てています。自分のところでとった種を使って、この種とともに生きていく。この種と、太陽と水と土という重要な3要素のおかげで、我々は生きていけるのです。
     隣の酒田市の「女鶴」というもち米は亀の尾同様、倒伏しやすく、栽培が難しい品種です。たった1軒の農家が何十年も種を守ってきました。そこに電話をかけて、「種まきをして余ったら」という条件で種を分けていただけることになりました。座敷に上がって待っていたら、息子さんがばっと登場し、「種はやれねえ」。ドラマのようでした。「近所の数人に分けたら、自分だけがいい思いをしようとして」と懸念する息子さんに、「自然農法で栽培し、化学物質過敏症の方にも安心して食べていただきたい」と粘りに粘って、やっと片手に乗る分くらいの種を分けていただきました。
     1年目は味見をしつつ種を増やすことに注力し、2年目は少量作り、3年目となる今年は4反歩くらい栽培しています。この辺は10アールあたり10俵くらいとれる地域ですが、収量が上がらず、条件が悪いと4俵しかとれません。それなのになぜ、女鶴にこだわったか。亀の尾の「亀」に対して、「鶴」はないかと探したら、近くにあったというわけです。亀の尾は全体が白っぽく、女鶴は穂の先端がピンク色だから、そろうと紅白になります。
     少ない収量でひいひい言っていますから、少しはおもしろみもないと(笑)。今後は、東北の酒蔵と組んで、風土に合った日本酒も作りたいですね。

  • Making rice not to lose to the brand

    From around 1993, the year of cold weather nationwide, we began to take the style of selling rice directly to rice stores and individual customers. At first, we rented a 4-ton car and ran it to Tokyo for several rounds to deliver the new rice. Farmers usually eat all their stock of rice before switching to new rice, so they don't try new rice. After getting angry, “Take a taste and bring it to me”, I started tasting myself when I got a new rice.
    One day, there was a better year than Uonuma in Niigata, and when I was asked if I could buy it at the same price as Uonuma, I was told that Sakuma's rice in Shonai has no brand like Uonuma. . If you don't raise the name recognition, it won't reach your customers. After thinking a lot, I decided to make efforts to achieve the top level of organic JAS with no agricultural chemicals.
    When I started with no pesticides and felt that it wasn't going to work, I received advice from a fruit farmer using a local natural farming method. However, through trial and error, we cultivate various types such as rice and grapes, so it is hard to get around. Weeding could not be done efficiently, and I thought, “Let's quit even more because we can only eat fertilizers and weeds.” I didn't realize that it was fertilizer-free and natural cultivation. It was about 2010.

    For a clean taste without taste

    When I wanted to start organic cultivation, I went to talk to a rice farmer in Kawanishi, Yamagata Prefecture. I tried to challenge myself because he had won several prizes in the taste contest, but the first one or two years did not remain in the final. It was absolutely necessary to lower the protein in order to pass the primary examination of numerical measurement by machine. I learned how to make it and got an award.
    Over time, we switched to non-fertilized cultivation. Cow manure, pig manure, chicken manure compost, and the taste of the crop will vary depending on the material. In non-fertilized cultivation, the rice components are absorbed by the rice over several years, and the residual material is finally zero. Then, how much the taste of rice becomes. Because it is starchy, there is a sweetness when chewing, but it is light. Even if we went to the screening of the tasting at the competition, it was no longer caught as umami rice. Rice sals man's commented that “the rice absorbs the taste of the side dishes and you can taste the side dishes one time with a fresh tongue. If you swallow it, the mouth will be refreshed.”

    Living with seeds

    How to raise depends on the weather. You must choose the best way to grow rice in natural weather. Experience is important, not numbers. Prepare as many methods as possible in the drawer, and use it by pulling out "I think this is the weather". I think you should have a lot of methodologies.
    The roots absorb the nutrients that the rice grows, 1/3 is spread to the leaves and stems of the rice, 1/3 is actually distributed, and the remaining 1/3 is metabolized and discharged. The waste is also nourished in the soil. If the creatures in the soil and water, such as the earthworms and loach, die, they become nutrients for the next year and become the source of the rice.
    While the ears are ripe and alive, the rice is harvested, but the plant called rice is not cut out and killed. I take it as a seed and plant it in this rice field again next year to leave offspring. The farmer lives with the harvested grace. I think that way.

    Happy rice with Red and white rice (kameno & Mezuru)

     The main rice is Kamenoo(turtle tail), Koshihikari and Sasanishiki. Kamenoo is a representative brand called "East Kamenoo, West Asahi", but it is not made much now. Since we handed over seeds to Akita three to four years ago, we have raised them by self-seeding. Use the seeds you picked up and live with them. Thanks to this species and the three important elements of the sun, water and earth, we can live.
    The glutinous rice called “Mezuru(female crane)” from the neighboring Sakata City is a variety that is easy to lie down and difficult to cultivate, just like the turtle tail. Only one farmer has been protecting the seeds for decades. You can call the phone and sort the seeds under the condition of “If you have sowed.” I went up to the tatami room and waited, and my son appeared, and I couldn't do the seeds. It was like a drama.A son who is worried, “If you divide it into a few people in the neighborhood, you ’re going to think that you ’re good.” Persevere, I finally had enough seeds to get on one hand.
    The first year focuses on increasing the seed while tasting, the second year is a small amount, and this year, the third year, is cultivated about 4 steps. This area is about 10cm per 10 ares, but the yield does not increase, and if the conditions are bad, only 4cm can be taken. Why did you stick to the Mezuru? When I looked for a “crane” against the “turtle” in the Kamenoo, it was close. The whole Kamenoo is whitish, and the Mezuru is pink at the tip of the ear, so it turns red and white.
    I'm talking about it with a small yield, so there isn't anything interesting (laughs). In the future, I would like to work with Tohoku sake breweries to make sake that matches the climate.

 佐久間権左衛門の商品 / The products of SAKUMAGONZAEMON

  
  • 生産者:佐久間権左衛門

    所在地:山形県鶴岡市西荒屋字杉下7
    従業員:1 名
    主な商品:米(亀の尾、コシヒカリ、姫鶴)、ブドウ(ハニーシードレス・ロザリオビアンコ・安芸クイーン・甲州・ピオーネ・デラウエア・スチューベン)、大豆(スズユタカ)

    Farm mane: SAMUMAGONZAWMON

    Address: 7 Sugishita, Nishiaraya, Tsuruoka City, Yamagata Prefecture
    Personnel:1 person
    Main products:Rice (Kameno tail, Koshihikari, Himekuru), Grapes (Honey Seed, Rosario Bianco, Aki Queen, Koshu, Pione, Delaware, Steuben), Soybean (Suzuyutaka)

  • 「限界突破」ブランディング

    大豊に暮らす人や訪れる人がゆとりを体感できる「ゆとりすとカントリーおおとよ」の実現を目指す大豊町に対し、「むしろ、日本初の限界自治体という側面の方が面白いと思い、それにちなんだ名前を野菜に付けて知ってもらいたいと考えました。でも、僕らが思いついた限界トマトや限界ショウガは、おいしくなさそうな響きで」と寿緒さん。「素人とは目の付け所が違うプロの方が野菜の前に限界突破とつけてくださったんです。最初は強烈さに違和感があったんですけど、次第にかっこいいと思えてきました」
     笑子さんのその後の行動が素早かった。将来、事業を拡大したときのことを考慮し、「限界突破」を商標登録しようと調べ、申請方法を電話で尋ね、自分自身で手続きしたのだ。
    「中途半端にできるとロゴも自分で手がけてしまうかもしれませんが、私たちはまるでセンスがないので、プロの方にお願いして、かっこいいものを作っていただきました」と笑子さん。差別化を図り、特徴やこだわりを明確に打ち出したブランディングは、一次産業の活性化にも繋がってゆくだろう。

    “Breakthrough” Branding

    To Otoyo-cho, which aims to realize “Yutorisuto Country Otoyo” where people living in Otoyo and visitors can experience the comfort, “Rather, I think that the aspect of Japan's first marginal municipality is more interesting, and that ’s why I wanted the name to be given to the vegetables, but the limit tomatoes and limit ginger that we came up with seemed not to sound delicious, ”says Toshio. “A professional who has a different point of view than an amateur gave us a breakthrough in front of vegetables. At first, I felt uncomfortable with the intensity, but gradually I thought it was cool.”
    The subsequent action of Mr. Laugh was quick. In consideration of the future expansion of the business, he investigated to register the trademark “Breakthrough Limit”, asked the application method over the phone, and proceeded himself.
    “If you can do it halfway, you may be working on the logo yourself, but we don't have a sense, so we asked professionals to make something cool,” says Syouko. Branding with distinctive features and distinctive features and commitments will lead to the activation of the primary industry.